Nooit meer winkel in, winkel uit, maar wel goed voor de dag komen dankzij de online personal shopping service. Deze week kwam Zalando met zijn eigen variant: Zalon. Meer en meer bedrijven zien wel brood in deze modebusiness.

Het is de nachtmerrie van menig man: op zaterdag de stad in moeten om daar tussen massa’s mensen op de – toch ietwat magere – mannenafdeling iets wat past, goed staat én leuk is te vinden. Het lijkt een mission impossible. En als je dan ook nog pech hebt, kun je úren wachten totdat je vriendin ieder kledingrek van een of andere 4000 vierkante meter tellende keten heeft gezien.

Een oplossing is om de hulp van een personal shopper in te schakelen, maar die drempel ligt voor de meeste mannen hoog. Voor je ook maar één kledingstuk in huis hebt ben je al vaak al een flinke smak geld kwijt (zo’n vijfhonderd euro) en het kost je alsnog tijd.

the_cloakroom_trendy_box

De ideale oplossing lijkt een online personal shopper: denk aan de Nederlandse startups House of Einstein of The Cloakroom. Laatstgenoemde werd begin dit jaar overgenomen door de Duitse firma Modomoto. Maar ook het Duitse Outfittery, het Nederlandse The Box Office, onderdeel van Suitsupply, én het nieuwe Duitse Zalon richten zich in eerste instantie op de man. Vrouwen vinden het doorgaans namelijk veel te leuk om zelf te gaan shoppen.

Hoe werkt het?

Eigenlijk werken de concurrenten allemaal op eenzelfde manier: je meldt je aan, doet een quiz of vult een vragenlijstje in en geeft hierin aan wat je op dit moment graag draagt naar je werk of privé, wat niet je ding is, hoe oud jij je voelt (nee, niet bent) en welke merken je goedkeuring kunnen wegdragen.

Vervolgens stelt een stylist (die je soms zelf mag uitkiezen aan de hand van een bio) voor jou één of meerdere outfits samen. Mocht je het écht persoonlijk willen hebben, dan bellen de stylisten van Zalon, The Cloakroom, Outfittery, House of Einstein en The Box Office jou om je beter te leren kennen.

Vervolgens gaan deze stylisten aan de slag om dé perfecte outfit t samen te stellen, die je vervolgens thuisgestuurd krijgt. In het gemak en de rust van je eigen huis kun je alle kleding passen. De dingen die je leuk vindt, houd je. En wat niet naar je gading is, stuur je terug. Je betaalt alleen voor de kleding die je neemt en niet voor het stijladvies.

the-box-office-suitsupply

Is jouw winterjas na vijf seizoenen écht op of heb je iemand zien lopen met een toffe broek die je ook graag zou willen hebben? Of zoek je een outfit voor een bruiloft of een feestje? Al dit soort zaken kun je doorgeven aan je stylist.

Maar kun je het dan niet net zo goed zelf bij elkaar shoppen via internet? Dat kan, maar bij Zalando alleen al vind je 1500 merken. Een complete outfit samenstellen kan dan een behoorlijke uitdaging zijn zonder stylist, als je niet weet wat je precies wilt.

Alsnog keuzestress?

Net als bij de talloze maaltijdboxen zoals Marley Spoon, HelloFresh en De Krat is er ook op modegebied wat te kiezen. Zo richt The Box Office zich voornamelijk op jasjes en pakken en gaat House of Einstein voor de duurzame man.

Mede-oprichter van House of Einstein Jantien Herfst: “We willen een steentje bijdragen aan een duurzame wereld, ook al zijn we een startup. Onze klanten, voornamelijk mannelijke ondernemers, waarderen dit. We zijn de eerste in onze branche die dit aanbieden en daar zijn we vanzelfsprekend trots op.”

Wordt je vriendin ook enthousiast van de kledingbox en het vermijden van de drukke winkelstraten? Tot nu toe kan ze alleen bij Zalon terecht.

LEES OOK: 16 termen uit de mannenmode uitgelegd, zodat je eindelijk weet wat ze betekenen